Veel meer geld nodig voor maatregelen spoor Meteren-Boxtel

De gemeenten aan de noordelijke kant van het tracé Meteren-Boxtel (Zaltbommel, West Betuwe, Maasdriel, ‘s-Hertogenbosch) hebben eerder al hun zorgen geuit over de effecten op de gezondheid van omwonenden van het spoor. Dit als de boog Meteren – Boxtel wordt aangelegd en daarmee het aantal goederentreinen fors zal toenemen. Het bedrag van 18,5 miljoen euro dat nu door de staatssecretaris ter beschikking wordt gesteld aan de gemeenten om aanvullende maatregelen te nemen is verre van toereikend.

De 4 gemeenten vragen hiervoor aandacht in een brief die zij aan het Ministerie hebben gestuurd. De Tweede Kamerleden hebben deze week ook een petitie in ontvangst genomen van de actiegroep Goederentreinen Nee.

Kosten en nader onderzoek door de noordelijke gemeenten

Uit het pijnpuntenonderzoek dat is uitgevoerd door ProRail in opdracht van het ministerie blijkt dat ongeveer 50 miljoen euro nodig is voor de ergste pijnpunten. Uit eigen indicatief onderzoek (van de vier gemeenten aan de noordelijke kant van het tracé Meteren-Boxtel) blijkt dat naast het aanpakken van onder andere de stalen bruggen (kosten 15 miljoen), er een geschat bedrag nodig is van 28 miljoen euro voor geluid en 15 miljoen euro voor trillingen. Bij deze bedragen is geen rekening gehouden met aanvullende maatregelen voor de gemeenten ten zuiden van ’s-Hertogenbosch. Het bedrag dat de staatssecretaris in gedachten heeft voor aanvullende maatregelen (namelijk €3.5 mln,) schiet daarmee duidelijk tekort.

Maatregelen geluid en trillingen

De geluidmaatregelen omvatten het vervangen van de houten dwarsliggers door betonnen dwarsliggers (ten noorden van de N322 Zaltbommel) het plaatsen van raildempers aan de spoorstaaf voor delen waar dit nog niet is gedaan, het plaatsen en verhogen van geluidschermen en het plaatsen van een geluidgoten. Voor trillingen is op sommige plaatsen ook aanvullend onderzoek nodig. Daarnaast zijn vraagtekens te plaatsen bij de beoordeling van de trillinghinder bij Orthen (gemeente ’s-Hertogenbosch). Gezien de ernst van trillinghinder op de gezondheid zou de berekening opnieuw beoordeeld moeten worden.

Gehinderden

In oktober 2018[1] zijn de WHO-richtlijnen gepubliceerd. In deze richtlijnen wordt dringend geadviseerd de geluidbelasting afkomstig van het spoor te beperken. De effecten van het spoorgeluid leiden tot veel meer hinder en slaapverstoring dan eerder werd aangenomen. In het huidig ontwerp-tracébesluit Meteren-Boxtel is uitgegaan van de beoordeling van voor deze nieuwe inzichten. Het aantal (ernstig) gehinderden en slaapverstoringen wordt in het huidige ontwerptracébesluit dan ook drastisch onderschat. Met name de noordelijke gemeenten hebben te maken met een toename van geluid daarmee (veel) meer geluidgehinderden en slaapverstoringen een feit gaan worden.

De gemeenten hebben zich -tot slot- op het standpunt gesteld dat de Betuweroute beter benut dient te worden, zodat goederentreinen niet door bewoond gebied hoeven te rijden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen