Banken waarschuwen voor nieuwe oplichtingstruc

Foto: Pixabay

Verschillende banken waarschuwen dat oplichters misbruik maken van een nieuwe oplichtingstruc die snel in opkomst is, en wel in de vorm van ‘recoveryfraude’. Dat is een vorm van oplichting die volgt na WhatsAppfraude. Het uitgangspunt van de oplichters is om je voor de tweede keer een flink geldbedrag afhandig te maken, aldus de Fraudehelpdesk. Wat moet je weten over deze vorm van fraude?

Recoveryfraude dus. ‘Alweer zo’n term, komt er nooit een einde aan?’, denk je wellicht, en zolang oplichters telkens nieuwe of afwijkende manieren verzinnen om anderen hun geld afhandig te maken, komt daar voorlopig helaas geen einde aan. Het gaat in dit geval eigenlijk om een bestaande vorm van oplichting in een nieuw jasje, en deze nieuwe variant is volgens de Rabobank, ING, ABN AMRO en Betaalvereniging Nederland momenteel in opkomst.

Recoveryfraude volgt in deze constructie na een (geslaagde) poging tot WhatsAppfraude, en het uitgangspunt van de oplichters is ongetwijfeld dan ook ‘wie er de eerste keer in is getrapt, is vast en zeker zo goed van vertrouwen dat het de tweede keer ook wel lukt’. En dat heeft helaas nóg grotere schadebedragen tot gevolg: waar het bij WhatsAppfraude vaak om enkele honderden tot enkele duizenden euro’s gaat, hebben oplichters het met recoveryfraude op al je spaargeld gemunt.

Eén van de meest populaire, hedendaagse oplichtingstrucs is WhatsAppfraude. Over hoe deze vorm van oplichting precies in zijn werk gaat, hoeven we onderhand weinig meer te vertellen, lijkt ons. De meeste lezers zullen onderhand wel bekend zijn met het fenomeen en weten dat het foute boel is als je een appje krijgt met de tekst ‘Hoi mam, dit is mijn nieuwe nummer, het oude nummer kun je weggooien’, gevolgd door het verzoek om snel even wat geld over te maken.

Bij recoveryfraude wordt het slachtoffer ná WhatsAppfraude telefonisch benaderd door een medewerker van de bank, en dat zal ongetwijfeld gaan met behulp van telefonische spoofing om het bedrog geloofwaardig uit te kunnen voeren. Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg, maar inderdaad, deze ‘bankmedewerker’ is uiteraard geen échte bankmedewerker, maar een oplichter die in het complot zit. In een aantal gevallen is het misschien wel gewoon dezelfde persoon waar je eerder via WhatsApp contact mee had – of dacht te hebben.

In die zin kun je beargumenteren dat in deze vorm van recoveryfraude eigenlijk twee populaire oplichtingsvormen samenkomen: het begint met WhatsAppfraude en krijgt een vervolg door telefonische spoofing. Eerder deze week maakte de Fraudehelpdesk bovendien bekend dat slachtoffers dit jaar al vele miljoenen euro’s verloren door deze twee fraudevarianten, maar dat hetzelfde slachtoffer twee keer geld verliest door een mengvorm van beide trucs, is natuurlijk extra wrang.

Maar hoe komen de oplichters aan je telefoonnummer? Deze informatie is in sommige gevallen beschikbaar op het dark web of hebben slachtoffers ooit op een phishinglink geklikt waarbij ze onbedoeld persoonlijke informatie hebben afgestaan.

Bron: Opgelicht?!/ Fraudehelpdesk

Begin de dag met het nieuws uit je gemeente met de gratis Nieuwsbrief. KLIK HIER en meld je aan

 

Reacties