Nieuwe impuls voor mobiliteit: €108 miljoen voor breed mobiliteitspakket A2 Deil-Vught

13 nov , 10:06 Gemeente
snelheidsbeperking a2 den bosch door gladheid 5
FPMB Bart Meesters
Tijdens het bestuurlijk overleg MIRT Zuid-Nederland op 6 november heeft minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat besloten €54 miljoen beschikbaar te stellen voor het brede mobiliteitspakket (BMP) van het Programma A2 Deil-Vught. Dit bedrag komt uit het budget dat is vrijgekomen door het voorlopig stilleggen van de geplande verbreding van de A2 tussen Deil en Vught. Deze bijdrage van het Rijk wordt samengevoegd met de €54 miljoen die de regio’s Brabant en Gelderland al hadden gereserveerd. Hierdoor is er nu een budget van €108 miljoen beschikbaar voor maatregelen die de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio moeten verbeteren.

Wat betekent dit voor ’s-Hertogenbosch?

Voor onze gemeente brengt dit mobiliteitspakket positieve veranderingen. Het pakket omvat onder andere maatregelen tegen sluipverkeer, verbeteringen aan aansluitingen op de A2, en investeringen in fietspaden en openbaar vervoer. Hiermee wordt niet alleen de bereikbaarheid vergroot, maar ook de veiligheid en leefbaarheid in de regio rondom de A2 verbeterd. De uitvoering van deze plannen start in 2026 en moet ervoor zorgen dat de regio Den Bosch minder overlast ondervindt door de huidige verkeersdruk.

“Aan de slag voor een bereikbare en leefbare regio”

“Met de extra €108 miljoen investeren we in een bereikbare en leefbare regio, waarin ’s-Hertogenbosch en station Bosch Centraal belangrijke verkeersknooppunten zijn. Dit mobiliteitspakket zorgt voor betere fietspaden, sterker OV en minder sluipverkeer, zodat we de verkeersdruk op de A2 aanpakken zonder de leefkwaliteit op te offeren. Samen bouwen we aan een toekomstbestendige regio” aldus wethouder mobiliteit, Roy Geers.

Flexibele aanpak

Het mobiliteitspakket is flexibel opgezet. Dat betekent dat het plan kan worden aangepast als dat nodig blijkt. Dit kan handig zijn als de situatie op de wegen verandert of als er extra knelpunten ontstaan. De uitvoering van het pakket start in 2026.

Fiets en OV als duurzame alternatieven

Een belangrijk doel van dit mobiliteitspakket is om inwoners een goed alternatief te bieden voor de auto, vooral voor korte ritten. Daarom worden fietsinfrastructuur en openbaar vervoer verbeterd. Dit helpt om het verkeer op de A2 te verminderen en zorgt voor minder geluid en schonere lucht in de omgeving.

Wat gebeurt er nu met de verbreding van de A2?

De geplande verbreding van de A2 tussen Deil en Vught is voorlopig uitgesteld, maar blijft wel een onderdeel van de MIRT-projecten (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Het mobiliteitspakket dat nu is goedgekeurd, moet helpen om de bereikbaarheid en leefbaarheid in de tussentijd te verbeteren. Met deze nieuwe investeringen kan de regio Den Bosch de komende jaren rekenen op een veiligere, duurzamere en beter bereikbare leefomgeving.
Bron: Gemeente