Jumbo en Coop laten prijzen het snelst stijgen

Foto: Pixabay

Jumbo en Coop lieten de prijzen het afgelopen jaar het snelste stijgen. Plus is juist zeer behoudend. Sinds ‘de start’ van de inflatie heeft Jumbo de prijzen van huismerken met 19,4 procent verhoogd. De prijzen van A-merken zijn met 17,2 procent verhoogd. Daarmee is Jumbo met Coop een koploper als het gaat om het verhogen van de prijzen in de supermarkten. Coop verhoogde de prijzen van A-merken zelfs met 20,7 procent.

De huismerkprijzen stegen met 17,2 procent. Dat blijkt uit een analyse van EFMI business school op basis van data van prijsmeter Superscanner. Dit onderzoeksbureau meet het prijsniveau in de supermarkten op doorlopende basis. De prijsmeter nam week 52 2021 als uitgangspunt (index 100).

Prijzen Jumbo stijgen sneller dan AH
Uit de analyse blijkt dat Jumbo fors meer stijgt dan grote concurrent AH. Die ‘beperkte’ zijn prijsstijgingen tot 14,6 procent voor huismerken en tot 14,4 procent voor A-merken. Opvallend in het rijtje is ook Plus, dat relatief heel bescheiden de prijzen verhoogde vergeleken met de concurrentie: een Plus-klant betaalt 12,6 procent meer voor A-merken en 13,7 procent voor huismerken. Uit de cijfers blijkt ook dat veel formules Kerstmis hebben aangegrepen om de groei van de prijsstijgingen te versnellen.

Er is veel onrust onder consumenten over de megawinsten die supermarktketens met de prijsstijgingen zouden halen. Laurens Sloot (EFMI) nuanceert dat. Hij stelt bijvoorbeeld dat Ahold Delhaize profiteerde van de hoge dollarkoers in de VS waardoor de winst door koersinvloeden extra steeg. ‘Ook is de winst in Europa – 30 procent van de omzet van het concern – met 13 procent gedaald.’

Jumbo laat prijzen Basispakket laag
Financieel directeur Peter van Erp van Jumbo zei eerder een basispakket van ALP-producten (Altijd Laagste Prijs) als basis aan te houden: ‘Dit is een steeds groter wordende groep producten, met een heel goede kwaliteit, die worden verkocht voor de allerlaagste prijs. De producten zijn gericht op de primaire behoeften. Dan heb ik het over agf, zuivel, wc-papier en dergelijke. Vanzelfsprekend heb je alleen bestaansrecht als formule door voldoende marge te maken, maar op deze artikelen hebben we gekozen voor een prijs waar we consumenten een groot plezier mee doen.’

Bron: Distrifood

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen