Patiënten met acute klachten na oncologische behandelingen voortaan direct naar afdeling oncologie

20 jun , 17:00 Nieuws
jbz
JBZ
Voor mensen die te horen krijgen dat ze kanker hebben staat hun wereld op z’n kop. Niet is er alleen het heftige nieuws dat ze ziek zijn, maar ook moet er zo spoedig mogelijk gestart worden met behandelingen.
Behandelingen zijn vaak zwaar en zorgen ervoor dat de weerstand van een patiënt sterk afneemt. Als een patiënt dan klachten krijgt zoals koorts is het van groot belang om met spoed naar het ziekenhuis te komen. Voorheen kwamen patiënten vaak op de Spoedeisende hulp (SEH) terecht, wat niet de beste plek is voor mensen met kanker en een lage weerstand. Verpleegkundig specialist Saskia Verhoeven deed hier onderzoek naar en heeft met haar collega’s ervoor gezorgd dat patiënten vanaf nu 24/7 – ook voor spoedzorg – op de afdeling oncologie terecht kunnen. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) is één van de eerste ziekenhuizen in Nederland, die de spoedeisende zorg voor patiënten met kanker op deze manier heeft ingericht.
Acute klachten na oncologische behandelingen
jbz
Saskia deed in het kader van haar opleiding tot verpleegkundig specialist onderzoek naar de acute zorg bij koorts na chemo. “Als een patiënt de diagnose kanker krijgt zijn er verschillende behandelingen mogelijk. Dit noemen we in een overkoepelende term ‘systeemtherapie’. Het is een verzamelwoord van behandelingen zoals immunotherapie, doelgerichte therapie en chemotherapie, waarbij de slechte cellen in je hele lijf worden aangepakt. Eén van de veel voorkomende bijwerkingen is koorts. Dit komt omdat je weinig afweer hebt; de behandeling maakt alles kapot waardoor je weerstand lager is en je allerlei infecties kunt oplopen. En waar een gezond persoon een paracetamol neemt en een paar dagen in bed blijft, kan een infectie voor iemand met kanker grote gevolgen hebben.”, zo legt Saskia uit.
Patiënten die in het JBZ onder behandeling zijn worden hierover extra geïnstrueerd dat ze bij koorts direct moeten bellen. Waar ze voorheen op werkdagen tot 14.00 uur op afdeling oncologie terecht konden, werden ze vanaf de middag/avond en het weekend opgenomen op de SEH. Saskia: “De SEH is ingericht op het leveren van spoedzorg en er zijn soms lange wachttijden. Ook komen er veel mensen met andere ziektebeelden binnen. Dan is het eigenlijk niet wenselijk dat mensen met kanker – die toch al extra kwetsbaar zijn – tussen de andere patiënten geplaatst worden. Daarnaast komen deze patiënten die al bij ons bekend zijn in een andere omgeving terecht, krijgen ze te maken met andere zorgverleners en moet alles weer bevraagd worden. Dat we deze spoedzorg nu naar onze afdeling kunnen halen is dat een groot voordeel; wij kennen de patiënt, hun achtergrond en zij komen in een omgeving die vertrouwd voor hen is. Daarnaast neemt het druk weg voor de collega’s op de SEH … win-win.”
Saskia was al een tijdje bezig om dit idee te realiseren, maar helaas kon dit toen geen verdere doorgang vinden door de coronapandemie. “Nu we vanuit de IZA (het Integraal Zorgakkoord) ook aan het kijken zijn naar hoe we de acute zorg in ons ziekenhuis efficiënter en beter kunnen inrichten, diende zich weer een nieuwe kans aan om dit idee tot uitvoering te brengen.”
Eerste ervaringen positief
Inmiddels zijn er al verschillende patiënten op deze nieuwe manier ontvangen op de afdeling Oncologie, zo ook de heer Eltink uit Boxtel. Hij had 39.8 graden koorts: “Ik wist dat ik bij koorts contact moest opnemen met het ziekenhuis en direct moest komen. Het feit dat je niet nog hoeft te wachten en er direct een bed voor je klaarstaat is ontzettend fijn. Op de SEH kom je in een nieuwe omgeving en moet je langer wachten, nu ben je op de afdeling waar bekende mensen rondlopen. Echt mijn complimenten voor hoe ik geholpen ben!”
Van SEH naar afdeling oncologie
De totstandkoming van deze nieuwe werkwijze is geen gemakkelijk proces geweest, maar wel een om trots op te zijn. “De zorg die op de SEH aan patiënten gegeven wordt is echt een vak apart.”, zo zegt Saskia. “We hebben de afgelopen tijd dus hard gewerkt aan de logistieke herinrichting van de afdeling oncologie om deze patiënten hier te kunnen opnemen. En bovenal is het natuurlijk belangrijk dat er genoeg geschoolde collega’s zijn die deze spoedzorg kunnen geven. Dit is uiteindelijk gelukt door scenariotrainingen op te zetten, zoals ze dat ook op de SEH doen. En natuurlijk blijven de lijntjes naar de SEH kort. Mocht een patiënt toch zieker blijken dan gedacht, dan kunnen we altijd rekenen op de hulp van onze collega’s op de SEH. Zowel voor overleg als eventuele overname van de patiënt. Dit is een mooie stap naar efficiëntere, veiligere- en patiëntgerichtere zorg.” Deze nieuwe manier van werken is begin mei gestart als pilot. Na de zomer zal dit geëvalueerd
worden.
Begin de dag met het nieuws uit je gemeente met de gratis Nieuwsbrief. KLIK HIER en meld je aan.