Belastingdienst bij Weener XL makkelijk bereikbaar voor inwoners

18 okt , 10:46 Nieuws
foto 1 leonie van erp
Sinds drie jaar werken de Belastingdienst en de gemeente ’s-Hertogenbosch samen om inwoners de juiste persoonlijke hulp op maat te bieden. Dat doen zij vanuit Weener XL, het werk- en ontwikkelbedrijf van de gemeente. De Belastingdienst heeft er een steunpunt dat inwoners kunnen bezoeken voor hun vragen over belastingen en toeslagen. De praktijk toont aan dat dit heel prettig en succesvol verloopt.
“We willen dat mensen zich gehoord én geholpen voelen in een gesprek met de Belastingdienst. Weener XL is een heel fijne plek voor mensen die actief mee willen doen in de samenleving. Werk en inkomen geven structuur en voldoening, het regelen van belastingzaken sluit daar goed op aan. Daarom bieden wij hier graag hulp bij belastingen en toeslagen”, vertelt medewerker Dienstverlening Leonie van Erp van de Belastingdienst.
Persoonlijk contact
Passende oplossingen bieden voor de hulpvragen van inwoners, dat vindt Leonie belangrijk. “Soms is dit gemakkelijk en snel te doen. Dan help je bijvoorbeeld met het invullen van een webformulier voor de belastingaangifte. Op een ander moment ben je net wat langer bezig. Je bekijkt samen met een inwoner waarom de belastingaanslag niet klopt. Dit kun je daarna direct aanpassen, waardoor een inwoner alsnog een bedrag terugkrijgt. Indien nodig check je bij het aanvragen van toeslagen ook of er nog een betaling open staat. Je hebt het persoonlijk contact met mensen die een hulpvraag hebben, dat vind ik erg prettig in mijn dagelijkse werk.”
Mensen geruststellen
De medewerkers van de Belastingdienst nemen de tijd voor het bieden van hulp. Bijvoorbeeld hulp bieden als mensen iets meemaken in hun leven dat gevolgen heeft voor hun belastingzaken. Leonie geeft een voorbeeld. “Op dit moment helpen we inwoners onder andere met het invullen van hun belastingaangifte, omdat zij uitstel hebben gekregen of een herinnering ontvingen. Soms komen mensen met een dichte blauwe envelop bij ons langs. Zij moeten hun belastingaangifte dan nog doen, maar durven de post niet te openen. Weener XL is bereikbaar en toegankelijk voor iedereen. Je merkt dat je mensen hier in het steunpunt echt gerust kunt stellen. We willen niet dat mensen zich zorgen maken, terwijl wij een oplossing kunnen bieden.”
Gezamenlijk klaar staan
Op de werkvloer bij Weener XL trekken medewerkers van diverse organisaties regelmatig samen op. Leonie wordt hier blij van. “Dan verwijs je een inwoner, na hulp met belastingen, door naar een consulent inkomen voor bijzondere bijstand. En soms merk je in een gesprek dat iemand ook een brief van de gemeente heeft ontvangen en daarover vragen heeft, bijvoorbeeld over een uitkering of betalingsregeling. Dan hebben we korte lijnen met collega’s van Werk & inkomen. Op een ander moment komt een collega van de gemeente naar mij toe of ik een inwoner wil helpen met de berekening van de heffingskorting of toeslagen. We kennen elkaar goed, zo bied je gezamenlijk hulp aan mensen”, stelt Leonie tevreden vast.
Flexibel zijn
Ernst Eertink, werkconsulent van de gemeente ’s-Hertogenbosch, kan zich volledig vinden in Leonie haar woorden. “Inwoners echt kunnen helpen, dat kan bij ons heel goed onder 1 dak. Mensen hebben diverse hulpvragen, soms meerdere problemen. Binnen Weener XL vragen we snel informatie bij elkaar op, dat vergroot de toegankelijkheid voor inwoners. Met een flexibele werkhouding kunnen we mensen snel helpen, ook als zij spontaan binnenlopen. Dat is de kracht van iedere organisatie binnen Weener XL, gezamenlijk uitleggen wat je het beste kunt doen. Daar halen we voldoening uit”, besluit Eertink. 
Maak een gratis afspraak met de Belastingdienst bij Weener XL via belastingdienst.nl/langskomen of via de BelastingTelefoon (tel: 0800 - 0543). U bent vier dagen per week van harte welkom (gesloten op dinsdag).