Sinds drie jaar werken de
Belastingdienst en de gemeente ’s-Hertogenbosch samen om inwoners de juiste persoonlijke
hulp op maat te bieden. Dat doen zij vanuit Weener XL, het werk- en
ontwikkelbedrijf van de gemeente. De Belastingdienst heeft er een steunpunt dat
inwoners kunnen bezoeken voor hun vragen over belastingen en toeslagen. De
praktijk toont aan dat dit heel prettig en succesvol verloopt.
“We willen dat mensen zich
gehoord én geholpen voelen in een gesprek met de Belastingdienst. Weener XL is
een heel fijne plek voor mensen die actief mee willen doen in de samenleving.
Werk en inkomen geven structuur en voldoening, het regelen van belastingzaken
sluit daar goed op aan. Daarom bieden wij hier graag hulp bij belastingen en
toeslagen”, vertelt medewerker Dienstverlening Leonie van Erp van de
Belastingdienst.
Persoonlijk contact
Passende oplossingen bieden
voor de hulpvragen van inwoners, dat vindt Leonie belangrijk. “Soms is dit
gemakkelijk en snel te doen. Dan help je bijvoorbeeld met het invullen van een
webformulier voor de belastingaangifte. Op een ander moment ben je net wat
langer bezig. Je bekijkt samen met een inwoner waarom de belastingaanslag niet
klopt. Dit kun je daarna direct aanpassen, waardoor een inwoner alsnog een
bedrag terugkrijgt. Indien nodig check je bij het aanvragen van toeslagen ook
of er nog een betaling open staat. Je hebt het persoonlijk contact met mensen
die een hulpvraag hebben, dat vind ik erg prettig in mijn dagelijkse werk.”
Mensen geruststellen
De medewerkers van de
Belastingdienst nemen de tijd voor het bieden van hulp. Bijvoorbeeld hulp
bieden als mensen iets meemaken in hun leven dat gevolgen heeft voor hun belastingzaken.
Leonie geeft een voorbeeld. “Op dit moment helpen we inwoners onder andere met
het invullen van hun belastingaangifte, omdat zij uitstel hebben gekregen of
een herinnering ontvingen. Soms komen mensen met een dichte blauwe envelop bij
ons langs. Zij moeten hun belastingaangifte dan nog doen, maar durven de post
niet te openen. Weener XL is bereikbaar en toegankelijk voor iedereen. Je merkt
dat je mensen hier in het steunpunt echt gerust kunt stellen. We willen niet
dat mensen zich zorgen maken, terwijl wij een oplossing kunnen bieden.”
Gezamenlijk klaar staan
Op de werkvloer bij Weener XL
trekken medewerkers van diverse organisaties regelmatig samen op. Leonie wordt
hier blij van. “Dan verwijs je een inwoner, na hulp met belastingen, door naar
een consulent inkomen voor bijzondere bijstand. En soms merk je in een gesprek
dat iemand ook een brief van de gemeente heeft ontvangen en daarover vragen
heeft, bijvoorbeeld over een uitkering of betalingsregeling. Dan hebben we
korte lijnen met collega’s van Werk & inkomen. Op een ander moment komt een
collega van de gemeente naar mij toe of ik een inwoner wil helpen met de
berekening van de heffingskorting of toeslagen. We kennen elkaar goed, zo bied
je gezamenlijk hulp aan mensen”, stelt Leonie tevreden vast.
Flexibel zijn
Ernst Eertink, werkconsulent
van de gemeente ’s-Hertogenbosch, kan zich volledig vinden in Leonie haar
woorden. “Inwoners echt kunnen helpen, dat kan bij ons heel goed onder 1 dak.
Mensen hebben diverse hulpvragen, soms meerdere problemen. Binnen Weener XL
vragen we snel informatie bij elkaar op, dat vergroot de toegankelijkheid voor
inwoners. Met een flexibele werkhouding kunnen we mensen snel helpen, ook als
zij spontaan binnenlopen. Dat is de kracht van iedere organisatie binnen Weener
XL, gezamenlijk uitleggen wat je het beste kunt doen. Daar halen we voldoening
uit”, besluit Eertink.
Maak een gratis afspraak met
de Belastingdienst bij Weener XL via belastingdienst.nl/langskomen of via de
BelastingTelefoon (tel: 0800 - 0543). U bent vier dagen per week van harte
welkom (gesloten op dinsdag).