Bonuskaart AH bestaat 25 jaar

14 feb 2023, 9:44 Nieuws
supermarkt cc0 03 scaled
Nieuws

Albert Heijn deelde op 9 februari 1998 zijn eerste Bonuskaart uit en sindsdien gaf de marktleider er ongeveer 36 miljoen van uit. In 2013 werd de belangrijkste stap in de doorontwikkeling gezet door de introductie van de persoonlijke Bonuskaart, waardoor Albert Heijn beter inzicht kreeg in het daadwerkelijke aankoopgedrag van zijn klanten.

Dit legde ook de basis voor de introductie van persoonlijke aanbiedingen onder het Mijn Bonus-systeem. AH maakte toen ook al plannen bekend om de kaart naar smartphones te brengen.

Introductie Bonuskaart verliep voor AH niet vlekkeloos

De Bonuskaart van AH is inmiddels niet meer weg te denken uit het supermarktlandschap. In het jaarverslag over 1998 meldde moederbedrijf Ahold al dat 60 procent van de kassatransacties via de Bonuskaart verliep. Het feit dat klanten zo’n kaart nodig hadden om aanbiedingen te kunnen lopen, kostte echter ook omzet. Toenmalig topman Cees van der Hoeven gaf in september 1999 toe dat de introductie van de Bonuskaart bijdroeg aan de daling toen van het marktaandeel van Albert Heijn. Sindsdien is het marktaandeel van AH naar historische hoogte gestuwd, waarbij klantendata een belangrijke rol speelt.

Bonuskaart riep zorgen over privacy op

De introductie van de nieuwe generatie van de Bonuskaart van AH riep zorgen over privacy op. Zo tikte het College Bescherming Persoonsgegevens de marktleider op de vingers rond een pilot met persoonlijke aanbiedingen in 2012 omdat klanten hier niet expliciet toestemming voor hadden gegeven. Dit leidde tot uitstel van de introductie van Mijn Bonus tot 2013. De Consumentenbond luidde ook de noodklok nadat uit eigen onderzoek bleek dat door een willekeurig bonuskaartnummer in te vullen op de site of de app iedereen zien wat iemand de afgelopen drie maanden aan boodschappen had gedaan.

Lancering nieuwe Bonuskaart uiteindelijk in november 2013

Veel van de zorgen waren bij de uiteindelijke introductie door AH van de vernieuwde Bonuskaart in oktober 2013 uit de wereld. Een maand later meldde toenmalig AH-directeur Dick Boer dat er al vijf miljoen kaarten waren uitgereikt. Van de oude kaart waren er volgens AH zo’n zeven miljoen in omloop. In januari het volgende jaar hadden a

l twee miljoen mensen hun Bonuskaart geregistreerd om zo individuele aanbiedingen te kunnen ontvangen. In 2018 bleek uit onderzoek al dat meer Nederlanders een Bonuskaart op zak hebben dan een rijbewijs.

Bron: Distrifood