De zomervakantie zit er weer op. Langzaam maar zeker
stromen de Brabantse fietspaden weer vol met schoolgaande kinderen en dat
betekent opletten geblazen. Helaas gebeuren er in Noord-Brabant jaarlijks zo’n
2.300 ongelukken met fietsers. Ongeveer een kwart van deze ongevallen vindt
plaats in Eindhoven en Tilburg, zo blijkt uit onderzoek van Independer op basis
van data van Rijkswaterstaat, verzekeraars en de politie.
Gemeenten met meeste fietsongevallen
Er gebeuren in Noord-Brabant jaarlijks 9 fietsongelukken
per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt iets lager dan het landelijk gemiddelde
(10,6). Wel zijn er grote uitschieters op lokaal niveau.
Oirschot is relatief gezien de onveiligste gemeente van
Noord-Brabant, met jaarlijks 14,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Ook in
Eindhoven en Nuenen, Gerwen en Nederwetten gebeuren relatief veel ongevallen
waarbij fietsers betrokken zijn. De top 5 gemeenten in Noord-Brabant met de
meeste fietsongevallen per jaar is:
- Oirschot:
14,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Eindhoven:
13,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Nuenen
Gerwen en Nederwetten: 13,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Deurne:
12,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Den
Bosch: 12,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Vaak auto betrokken bij fietsongeval, dan automobilist
meestal aansprakelijk
Bij bijna 60% van alle fietsongevallen is
een auto betrokken (57,4%). In Limburg gaat het zelfs
om ruim twee derde van alle fietsongelukken (69,4%). Ook in Friesland worden
fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist (69,2%). Drenthe
staat met 67% op de derde plaats. In Noord-Brabant was bij 65,1% van de
fietsongevallen een (bestel-)auto betrokken.
Verzekeringsexpert Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen
een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een
voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er
zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk
beschermd.”
Veel ongelukken met elektrische fietsen
“Wat ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische
fiets”, vertelt Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er ruim
3200 en dat komt neer op zo’n 16,9% van het totaal aantal ongelukken. Ofwel één
op de zes incidenten”. Vooral in Drenthe (21,8%), Friesland (20,7%) en
Overijssel (20,4%) gaat het naar verhouding vaak mis met e-bike. Brabant scoort
met 14,3% lager dan gemiddeld.
“Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het
ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die
dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn, dus je moet ze goed
vergelijken”, aldus Independer expert Dijcks. Elektrische fietsen hebben in de
meeste gevallen een botsing met een auto (55,4%), al wordt er ook vaak tegen
een niet-elektrische fiets aan gereden (18,8%).
Alle cijfers rondom fietsongevallen in Nederland vind je op
de onderzoekspagina: