Voor haar documentair fotoproject ‘Op handen gedragen’ ging
Claudia Zanin op bezoek bij (oud) Bosschenaren die herinneringen koesteren horend
bij een dierbaar bezit uit de Bossche oorlogstijd. Elk voorwerp roept vragen op,
laat tijd en verhalen her(be)leven. De voorwerpen worden letterlijk en
figuurlijk op handen gedragen.
Welke anekdote gaat er schuil achter de rimpelige handen
met het kristallen glas? Wat is het indrukwekkende verhaal bij de terugbezorgde
Kiddush-beker? Hoe zit het met dat Kampgeld? En wat zit er achter die
Wilhelmientjes die verwerkt zijn tot armband en koffielepeltjes? Deze en andere
foto’s met bijbehorende verhaal zijn te zien op de gratis toegankelijke
expositie die van dinsdag 1 oktober tot en met zaterdag 2 november te zien in
Huis 73 (oud Muzerije).
Bedenker en maker Claudia Zanin (57): “Vaak heb je aan
één dierbaar iets voldoende om de tijd uit het verleden te laten herleven. Voor
mij waren het stuk voor stuk memorabele bezoeken. Soms kwamen er bij de geportretteerden
zelfs herinneringen boven kwamen waarvan ze niet wisten dat ze die nog hadden.
Anderen gingen verder graven; voor hen kwam er nieuwe informatie boven, horend
bij hun eigen geschiedenis. Bijzonder om de geschiedenis zo tot leven te zien
komen.”
Humor
Dit gebeurde, onbedoeld, ook haarzelf. Bij het vormgeven van de poster,
herinnerde ze zich een schrift uit het ouderlijk huis. Ze haalde het terug uit
een archief en bekeek het, door de opgedane kennis, met andere ogen. “De vele
gesprekken leerden me dat het gewone leven lange tijd, zo goed een kwaad als
het ging, doorging. Op enig moment was samenscholing verboden. Sport was daarop
een uitzondering. Dat schrift laat zien dat Mijn vader en zijn vrienden in
november 1943 een tafelvoetbal en schaakcompetitie startten. Twee avonden per
week zagen ze elkaar. Ik citeer ‘ten huize van den
voorzitter-secretaris-penningmeester-competitieleider-scheidsrechter den Heer
Nino Zanin.’ Hahaha, ik moest lachen om die laatste regel, echt mijn pa. Mooi
om te zien dat ze ondanks alle ellende er het beste van maakten.”
Staatsvijand
“Het was niet mijn intentie om er een persoonlijk project van te maken, maar er
schoot me een brief te binnen die redelijk uniek is voor de stad. Alle
Italianen waren door de Nederlandse regering uitgeroepen tot staatsvijand, puur
op basis van hun nationaliteit. Toen ik mijn broer vroeg naar de
rehabilitatie-brief, vond hij iets nog veel specialers. Het was een brief van
mijn opa aan het Nederlands Beheersinstituut, waarin hij beschreef hoe het
gezin zich in de oorlog had gedragen. Er kwamen dingen boven tafel, waar ik
compleet geen weet van had. Ik werd er stil van. Erg indrukwekkend.” Ze besloot
daarom die brief, in handen van haar broer, ook een plekje te geven op de expo.
De kiem
De kiem voor het documentaire fotoproject wordt een jaar geleden, in 2023,
gelegd. Als Jan Kort haar af en toe updates geeft over zijn diorama’s over de
Bossche Bevrijding, gaat het bij Claudia borrelen en bruisen. Ze interviewt Jan
en de publicatie in het Brabants Dagblad brengt haar op het spoor van
ooggetuigen en nabestaanden van de bevrijding van ‘s-Hertogenbosch.
Unieke ontmoetingen volgen. “Ik ben dankbaar voor de
verhalen die met me zijn gedeeld. Het voelt bijzonder om zelfs nieuwe,
onderbelichte zaken boven tafel te hebben gekregen. Zo was het interview met de
drie hoogbejaarde zusjes Meuwese onvergetelijk. Wat ik hoopte, ontvouwde zich
voor mijn ogen. Ieder had zijn eigen herinneringen; maar ze verrasten elkaar
ook met nieuwe weetjes.” De zusjes maken deel uit van de expo.
“Ook het verhaal van Jos van de Sande is speciaal. Jan
Kort toog naar Toos van de Sande, een van beide meisjes op de wereldberoemd
geworden oorlogsfoto. Die van de vader die schuilt achter een tank bij het
kapotgeschoten tankstation. Gezien haar leeftijd kreeg ze sneak-preview van het
bijbehorende diorama. Ik legde het verhaal vast op beeld en schrift. Toos,
normaliter één grote spraakwaterval, viel stil en raakte zichtbaar ontroerd door
de levensechtheid van het 3D bouwwerk. Hierop prijkt niet alleen de achtergelaten
kinderwagen, maar ook haar moeder. Een nieuwe dimensie ontvouwt zich als de
familie vertelt dat moeder op dat moment hoogzwanger was. En dat zij ook
zoontje Jos bij zich had. Jos is na de oorlog snel uit beeld verdwenen. Sterker
nog: historici zetten bij het horen van het relaas, vraagtekens bij het bestaan
van deze ‘verloren zoon’. Een door de familie opgediept krantenartikel van 45
jaar geleden meldt het echter ook. Deze ‘ontdekking’ en daarna Jos’ verhaal
optekenen, maakt duidelijk hoe hij bij alle feestelijkheden altijd buiten het
vizier is gebleven. Ik ervaar het als een voorrecht hem figuurlijk en
letterlijk zijn plek in de geschiedenis te hebben kunnen hergeven. Jos kreeg bij
het interview, van de eveneens aanwezige Jan Kort, de primeur van het
aangepaste diorama.”
“Dit zijn natuurlijk grootse dingen. Mooi om die te mogen
optekenen. Maar niet alles haalt de krant. Ook in het kleine schuilt een
verhaal. Dát kan ik delen op deze expo. En van sommige foto’s volgt komende
weken nog een verhaal van mijn hand in de krant.”
Expositie
Tachtig jaar na de bevrijding van Den Bosch duiken er
nog altijd nieuwe verhalen op. Dierbare voorwerpen met persoonlijke verhalen
uit de Bossche oorlogstijd. ‘Op handen gedragen’ is de fotodocumentaire
uitwerking van Bosschenaar Claudia Zanin. De tentoonstelling bevat portretten,
voorwerpen en verhalen. En is dagelijks te zien van dinsdag 1 oktober tot en
met zaterdag 2 november in Huis73 (oud Muzerije), Hinthamerstraat 74, ’s-Hertogenbosch