Patiënten vertellen gemakkelijker hun verhaal en zelf zit hij meer ontspannen in het consult. Neuroloog Thom Timmerhuis van het Jeroen Bosch Ziekenhuis is één van de 52 zorgprofessionals die sinds een jaar spraakherkenning gebruikt. Dit is een systeem dat via een slim algoritme automatisch een samenvatting maakt van de gesprekken die met patiënten worden gevoerd. Aan de pilot binnen het Jeroen Bosch Ziekenhuis deden naast neurologen ook medisch psychologen en longartsen mee. De eerste resultaten zijn zeer positief.
Administratieve taken nemen veel tijd in beslag van zorgprofessionals, terwijl de druk op de zorg toeneemt. De inzet van nieuwe technologieën zoals ‘Artificial Intelligence’ (AI) biedt uitkomst. Spraakherkenning levert een belangrijke bijdrage in het verminderen van de administratieve last.
15% minder registratietijd
Er wordt verwacht dat de totale registratietijd met vijftien
procent verminderd. Doordat zorgverleners zich meer kunnen richten op de
patiënt en minder tijd kwijt zijn aan administratie, neemt waarschijnlijk ook
het werkplezier en de patiënttevredenheid toe. De daadwerkelijke impact wordt
komend jaar gemeten als uitgebreide evaluaties worden gedaan bij JBZ-ers en
onze patiënten.
Paarse mol
“In het begin moet je het systeem leren hoe je het gesprek
opgeschreven wilt hebben”, aldus Thom Timmerhuis. Dat vergt wat bijsturing.
Soms was het te lang, dan weer te kort… En je moet zeker de tekst blijven
checken. Het systeem maakte een keer een paarse mol van paracetamol. Dat had ik
kennelijk niet duidelijk genoeg uitgesproken. Het programma leert heel
snel. Het weet bijvoorbeeld op een gegeven moment ook dat iets niet bij het
gesprek hoort. Bijvoorbeeld als er iemand binnenloopt of als de telefoon gaat.
Zelfs als je met 10 vingers kunt typen, is dit een aanrader.”
Alle consultregistrerende JBZ’ers
Zorgprofessionals van de vakgroepen Neurologie, Medische
Psychologie en Longgeneeskunde hebben het afgelopen jaar met de pilot voor
spraakherkenning meegedaan. In januari en februari van 2025 maakten zij samen
zo’n 1400 transcripties. Vaak van gesprekken die langer dan een
half uur duurden en veel tijd kostten om uit te werken. “Vanwege de goede
ervaringen zijn nu ook Kindergeneeskunde en Chirurgie aangehaakt. “Er is veel
animo voor”, zegt Hanneke van Heijst, projectleider strategie en
innovatie.
Opstap naar meer
Thom Timmerhuis: “De volgende stap? Dat het systeem
automatisch een MRI van het brein aanvraagt of bijvoorbeeld een consult bij de
plastisch chirurg.” Volgens Hanneke van Heijst is dat op termijn zeker
mogelijk. “Het automatisch klaarzetten van orders op basis van de informatie in
het gesprek is straks zeker mogelijk. De zorgprofessional hoeft dan alleen nog
een bevestigend vinkje te zetten. Eigenlijk is dit een opstap naar andere
mogelijkheden. Daarnaast wordt mogelijk dat de medische verslaglegging in voor
patiënten begrijpelijke taal wordt omgezet. En we gaan er naar toe dat de
zorgprofessional op basis van het gesprek advies krijgt van een slim algoritme
dat gevoed wordt door allerlei wetenschappelijke artikelen.
Zelf controleren
“We hebben alle verplichte stappen doorlopen om te voldoen
aan de privacy- en beveiligingsrichtlijnen”, zegt Hanneke van Heijst. Ook het
Nederlandse bedrijf Autoscriber waarvan ons systeem is, voldoet aan alle
wetgeving. “Maar de wet verandert nog regelmatig op het gebied van AI. Daarom
houden we scherp in de gaten of we hieraan kunnen blijven voldoen. En het
belangrijkste: Als zorgprofessional moet je zelf blijven controleren of de
tekst overeenkomt met wat je wil vastleggen. Dat zal altijd zo blijven.”
Samenwerking binnen mProve
Het gebruik van spraakherkenning met AI in de spreekkamer is
één van de transformatieprojecten binnen het mProve zorgtransformatieprogramma,
waarin zeven topklinische ziekenhuizen* samenwerken aan toekomstbestendige
zorg. Door innovatieve, arbeidsbesparende technologieën slim in te zetten,
zoals spraakherkenning, willen de mProve-ziekenhuizen oplossingen ontwikkelen
voor grote uitdagingen als personeelstekorten en de toenemende zorgvraag. Het
Jeroen Bosch Ziekenhuis en Rijnstate namen hierin het voortouw en draaiden als
lead ziekenhuizen een gezamenlijke pilot. Op basis daarvan wordt nu samen met
de zorg gekeken of en hoe verdere opschaling mogelijk is.
Over het mProve Transformatieprogramma
Binnen het mProve Transformatieprogramma werken zeven
topklinische ziekenhuizen* samen aan één gezamenlijk doel: toekomstbestendige
zorg. mProve bundelt de krachten in uitdagende en innovatieve projecten op het
gebied van passende zorg en arbeidsbesparende technologie. mProve ziekenhuizen
ontwikkelen samen datagedreven slimme, schaalbare oplossingen voor grote
uitdagingen, zoals personeelstekorten en de groeiende zorgvraag. Door kennis te
delen, successen op te schalen en van elkaar te leren, versnellen we vernieuwing
in de zorg. Zodat patiënten nu én in de toekomst kunnen rekenen op goede,
toegankelijke en betaalbare zorg.
(*) Rijnstate, Albert Schweitzer ziekenhuis, Isala, Jeroen Bosch Ziekenhuis, Máxima MC, Noordwest Ziekenhuisgroep en Zuyderland. Lees meer over AI in de spreekkamer.