Vorige week zijn de eerste studenten van de opleiding tot
operatieassistent en anesthesiemedewerker begonnen op de Leerunit, een nieuwe
vorm van leren in het operatiecentrum van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ).
Onder deskundige begeleiding van twee leercoaches gingen zij
zelfstandig aan de slag met het assisteren van de specialist tijdens een
laagcomplexe operatie. Voorafgaand, tijdens en na de operatie kregen de
studenten uitgebreide theoretische lessen en persoonlijke evaluaties. Deze
nieuwe manier van leren biedt studenten een veilige en stimulerende
leeromgeving, waardoor zij effectiever kunnen leren. Een belangrijke
investering in de toekomst, waar we alleen maar meer zorgprofessionals nodig
hebben voor passende zorg voor onze patiënten.
Als opleidingsziekenhuis met topklinische status is het JBZ
vooruitstrevend als het gaat om het begeleiden van toekomstige
zorgprofessionals naar werk dat bij ze past. Een veilig en ontwikkelingsgericht
leerklimaat is daarbij essentieel. Op de leerunit staat, naast in eerste plaats
natuurlijk de patiënt, het leerproces van de studenten centraal in een hiervoor
speciaal ingerichte setting.
Jiska Hendriks, unithoofd in het operatiecentrum: “het
percentage van studenten dat uit de zorg stapt is landelijk gezien de laatste
jaren hoog. De stevige productiesnelheid van operaties die we uitvoeren waar de
studenten in meelopen, zorgt ervoor dat het leerproces soms onder druk komt te
staan, en daarmee ook het werk- en leerplezier van studenten. Op deze manier
verwachten we mensen beter te behouden. Je moet dit dus ook echt zien als een
lange termijn investering.”
Een aanwinst voor de opleiding.
Ook al is het pas de eerste dag, het effect is direct zichtbaar door het
enthousiasme van de studenten. Yalou, operatieassistent in opleiding: “Ik heb
vandaag veel meer geleerd dan de keren dat ik zonder deze leerunit heb gestaan
bij een liesbreuk. Er is veel meer tijd dan normaal om te leren en dat er
uitleg gegeven wordt door de specialist, dat vind ik echt heel fijn. Ik vond
het leuker dan verwacht!” Collega-student Noor beaamt: “ Het is heel leerzaam,
ze nemen er echt de tijd voor om je alles te laten zien. Dat is erg fijn.” Ook
student Kaylee is enthousiast: “Het is heel laagdrempelig, omdat de arts uit
zichzelf begint te vertellen, durf je gemakkelijker vragen te stellen. En je
geeft in deze setting gemakkelijker feedback aan elkaar. Noor en ik zijn
tegelijkertijd gestart met de opleiding en het is ook leuk om het groeiproces
te zien ten opzichte van elkaar, dat zie je normaal niet. Ik vind het echt een
aanwinst voor de opleiding.”
Vanuit anesthesie wordt er ook positief gereageerd.
Leercoach Sophie: “Op zich werken we al op de manier dat we met de handen op de
rug coachen als het kan. Maar het is fijn dat hier de tijd er is om na iedere
operatie even te evalueren. Volgende maand gaan we ook meer verschil in
studenten krijgen, bijvoorbeeld verschil in ervaring met hoogcomplex en
laagcomplex. Daaruit kun je ook weer meer leerrendement halen.”