Nederlanders gebruiken ook de komende herfstvakantie weer
vaker om de zon op te zoeken. De populariteit van de herfstvakantie is ten
opzichte van vorig jaar (plus 5 procent) iets harder gegroeid dan tijdens de
rest van 2024 (plus 4 procent), meldt reisbranchevereniging ANVR. Daarmee zet
de trend van de afgelopen jaren door, al blijven Nederlanders dit jaar nog iets
vaker thuis dan voor de coronapandemie.
De reissector is bezig aan het beste jaar sinds de
coronapandemie, maar een kleine achterstand vergeleken met 2019 is er nog wel.
"Door de inflatie van de afgelopen jaren worden er al wel recordomzetten
geboekt, maar van Schiphol en onze leden horen we dat het aantal reizigers nog
iets achterblijft", aldus ANVR-directeur Frank Radstake.
Voor de komende herfstvakantie, die voor de regio Zuid
volgende week begint en voor Noord en Midden een week later, zijn volgens de
reisbranche opnieuw Griekenland, Turkije, Portugal en Spanje populair. "We
horen weleens dat mensen een reis naar het Middellandse Zeegebied bewaren voor
het voor- en najaar en dan in de zomer kiezen voor een qua klimaat mildere
bestemming", zegt Radstake.
Extra vakantiemoment
Het beeld van zowel ANVR als reisorganisaties Sunweb en TUI
is niet dat Nederlanders de herfstvakantie verkiezen boven bijvoorbeeld de
zomervakantie om erop uit te trekken. De groei lijkt simpelweg te komen doordat
mensen voor een extra vakantiemoment kiezen. "Nu mensen wat gewend zijn
aan de inflatie, blijkt weer hoe reislustig Nederlanders zijn", zegt
Radstake.
"Veel mensen ervaren de herfst als een perfecte balans:
na de intensere zomerse temperaturen kiezen zij voor het comfortabele klimaat
van de nazomer", verklaart een woordvoerster van Sunweb de populariteit
van het Middellandse Zeegebied. Bij de reisorganisatie zijn tot nu toe 15
procent meer herfstvakanties geboekt dan vorig jaar, na ook al een groei in de
zomer.
Ook bij TUI en Corendon werd meer geboekt. "De tweede
week van de herfstvakantie is nagenoeg uitverkocht", laat een
TUI-woordvoerster weten.