Snellere en vertrouwde zorg voor oncologische patiënten met acute klachten

22 jan , 9:54 Nieuws
unnamed
JBZ

Oncologische patiënten met acute klachten, zoals koorts, kunnen dankzij een nieuwe werkwijze in het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) direct terecht op de oncologieafdeling – ook 's avonds en in het weekend. Zij hoeven niet langer via de Spoedeisende Hulp (SEH), waar ze vaak lang moeten wachten tussen andere patiënten.

Voor deze patiënten met een kwetsbare gezondheid is dit een grote verbetering: ze ontvangen zorg in een vertrouwde omgeving van gespecialiseerde verpleegkundigen. Het JBZ is één van de eerste ziekenhuizen in Nederland met deze werkwijze, die na een succesvolle pilot nu definitief wordt voortgezet.

Guus Eltink uit Boxtel weet hoe waardevol deze nieuwe werkwijze is. Tijdens zijn behandeling tegen kanker kreeg hij thuis in het weekend hoge koorts: “Ik voelde me zo ziek dat ik bijna flauwviel. Mijn vrouw belde het ziekenhuis en ik kon direct terecht op de oncologieafdeling. Het was zo fijn dat ik niet hoefde te wachten op de SEH en meteen een bed voor me klaarstond op de juiste afdeling.”

 Acute klachten na oncologische behandelingenBehandelingen tegen kanker, zoals immunotherapie en chemotherapie, verzwakken het immuunsysteem, waardoor patiënten extra kwetsbaar zijn voor infecties, die vaak gepaard gaan met hoge koorts. “Waar een gezond persoon een paracetamol neemt en een paar dagen in bed blijft, kan een infectie voor iemand met kanker grote gevolgen hebben,” legt Saskia Verhoeven, verpleegkundig specialist oncologie en initiatiefnemer van de nieuwe werkwijze, uit. “Voorheen konden patiënten alleen tijdens kantooruren terecht op het oncologisch centrum. Buiten deze tijden moesten ze naar de SEH, waar ze vaak te maken kregen met langere wachttijden en contact met mensen met andere ziektebeelden. Dat is niet wenselijk voor deze patiënten die een extra kwetsbare gezondheid hebben.”

Nieuwe werkwijze: snelle en vertrouwde zorg
Het grote voordeel van de nieuwe werkwijze is dat patiënten direct in een vertrouwde omgeving terechtkomen. “Vaak kennen wij de patiënten al van eerdere behandelingen, waardoor zij niet opnieuw hun verhaal hoeven te doen”, vertelt oncologieverpleegkundige Michelle van Bijsterveld. “Wij zijn bekend met hun medische geschiedenis en hebben expertise over oncologische behandelingen en acute klachten.” De reacties van patiënten zijn zeer positief: zij waarderen de nieuwe spoedzorg met een 8,8.

Bovendien verlaagt de nieuwe werkwijze de druk op de SEH, waar nu meer bedden beschikbaar zijn voor andere patiënten die acute zorg nodig hebben. In een half jaar tijd zijn ruim 150 oncologische patiënten direct opgevangen op de oncologieafdeling in plaats van op de SEH.

Acute zorg
Om de verpleegkundigen op de oncologieafdeling goed voor te bereiden op het verlenen van acute zorg, zijn scenariotrainingen georganiseerd, net zoals op de SEH. Voor oncologieverpleegkundige Michelle is deze verandering een waardevolle aanvulling op haar werk: “Het stukje acute zorg maakt mijn werk uitdagender en geeft veel voldoening.”

De aanpak is zo succesvol dat wordt onderzocht of deze kan worden uitgebreid naar andere patiënten, zoals oncologische patiënten in de laatste levensfase.