De terugkeer naar de Bossche binnenstad, het prachtige
weer, 48.000 bezoekers aan voorstellingen (37.000 verkochte kaarten, 11.000
bezoekers van het gratis programma) en in totaal 100.000 bezoekers van het
festival vormden de kroon op het veertigjarig jubileum van Theaterfestival
Boulevard.
‘Een thuiskomst, die het team, de kunstenaars en
bezoekers ervaren hebben. Door de centrale ligging van het festivalhart op de
Parade werden er meer spontane voorbijgangers en dagjesmensen bereikt’, zegt
directeur-bestuurder Dana Kibbelaar. ‘Bij een festival dat al veertig jaar
bestaat, wil je enerzijds je vertrouwde publiek vasthouden – wat ons lukt –
maar zet je ook in op verbreding van je publieken.’
Boulevard 2024 ontving 120 gezelschappen. Zij boden in
totaal 588 voorstellingen, concerten, installaties en talkshow edities op het
[snij]vlak van theater, dans, muziek en beeldende kunst.
Het programma was ruim en veelzijdig, met enkele producties
op onorthodoxe locaties als landgoed Blijendijk, de IJzergieterij (Tramkade) en
de Catharinakerk. Boulevard 2024 vroeg om overgave van het publiek. Dat gold
voor de ritualistische openingsvoorstelling Karrasekare (IgorXMoreno),
maar ook voor bijvoorbeeld een intieme solo van de Libanese dansmaker Omar
Rajeh. De bezoeker kon worden ingewijd in de Droomtempel Memoria of
in het Rijk der Zieken van iona&rineke. De festivalgangers
lieten zich raken door Schweigman&, Laika en Dries Verhoeven, maakten
kennis met Misiconi en ontdekten het Bossche programma in Tent Paars –
samengesteld door Dukebox en dansmaker Arjuna Vermeulen. Het Torenpodium, met
een Talkshow, circus, dans en in de avond bands, bleek een magneet voor publiek
van alle leeftijden.
Future Feels
Al jaren heeft Theaterfestival Boulevard een
samenwerkingsverband met Fontys Academy of the Arts (voorheen ook wel bekend
als ‘De Entreeprijs’) en Avans Creative Innovation. Dit jaar vloeide het samen
op één plek (Pand18), in één programma: Future Feels. De focus lag
op de uitwisseling en ontmoeting: tussen nieuwe makers, hun uiteenlopende
disciplines, het werkveld, het festival en het publiek. De net-afgestudeerde
nieuwe makers maakten een verrassend programma dat veel bezoekers trok.
Toegankelijk festival
Boulevard besteedt veel aandacht aan toegankelijkheid. In
samenwerking met Stichting Onbeperkt Genieten werd deze editie voor het eerst
een prikkelvriendelijke ontvangst georganiseerd. Elf mensen die in de regel
theater mijden vanwege een overdaad aan prikkels, waren nu in de gelegenheid om
vooraf aan de voorstelling een rustruimte te bezoeken. Bovendien konden zij
zich voorbereiden op hun bezoek door beschrijvingen van de
locatie, de omgeving en de voorstelling. Ook een aantal doof-blinde
mensen brachten in groepsverband een bezoek aan Boulevard. Door middel van
vierhandengebarentaal maakten zij kennis met maker Niels Weijer en zagen
sommigen ook zijn voorstelling Arm Dances.
Een mooie opkomst was er eveneens bij de voorstelling met
audiodescriptie. Vooraf maakten circa twintig blinde bezoekers en hun
begeleiders kennis met de acteurs en de kostuums in een meet and feel.
Tijdens de voorstelling kregen ze via een koptelefoon van een blindentolk de
beschrijving wat er op het toneel gebeurde.
In het kader van de campagne Geef een toegift waren
er bijna 500 gulle bezoekers van het festival die een extra kaartje voor een
ander doneerden. We konden daardoor mensen van onder meer het AZC,
Vluchtelingenwerk, Quiet Community, het Taalhuis en jeugdwerk PowerUp073
ontvangen.
Daniële Streep, de recent aangetreden interim
directeur-bestuurder, is onder de indruk van wat ze allemaal heeft gezien. ‘Een
uitgebalanceerd programma waarmee de bezoeker even stil kan staan bij de
ontwikkelingen in de wereld of gewoon een leuk avondje uit kan hebben. Het was
echt een viering van 40 jaar Boulevard, een stadsfestival gemaakt door een
flexibel team, honderden onvermoeibare vrijwilligers en vele betrokken makers
en partners.’