Sabine besloot 5 jaar geleden om haar eigen kapsalon aan huis te beginnen. Inmiddels heeft ze een vaste klantenkring die zich nog steeds uitbreidt. Tot haar eigen verbazing is dat eigenlijk vrij snel gegaan: ‘Ik zat al ongeveer 15 jaar in het kappersvak toen ik besloot voor mijzelf te beginnen. Mijn grootste onzekerheid was of de klanten mij wel zouden weten te vinden. Er zijn zoveel kapperszaken en kappers die bij mensen aan huis knippen, dus dat vond ik best eng. Mijn man heeft mij gelukkig overtuigd en nu zeg ik dat ik deze stap veel eerder had moeten nemen!’
‘Ik kan nu zelf mijn werktijden indelen. Dat vind ik een groot voordeel in combinatie met de zorg voor onze kinderen. Ik moest voorheen altijd op de zaterdagen werken, terwijl de kinderen dan juist gingen sporten of naar zwemles gebracht moesten worden. Nu heb ik alles zelf in de hand: ik bepaal mijn eigen agenda, bepaal met welke producten ik werk en kies zelf de trainingen uit die ik wil volgen.’
Flexibel
‘Deze vrijheid vind ik erg prettig en het levert de klant ook voordelen op. Ik ben heel flexibel, iedereen kan bij mij terecht want ik knip dames, heren en kinderen. Vanaf drie personen knip ik ook nog steeds bij de mensen thuis. Daarnaast ben ik prima bereikbaar - ook als ik aan het knippen ben - bijvoorbeeld via Whatsapp of Messenger en ik zorg er natuurlijk voor dat mijn klanten snel een reactie terugkrijgen.’
Heel secuur
Sabine is geboren in Den Bosch en ze staat als kapster inmiddels mede bekend om haar goede service. Het kapsel van de klant moet helemaal naar haar zin zijn, voordat deze weer tevreden naar buiten stapt. ‘Het maakt mij niet uit hoeveel tijd ik erin steek, het moet gewoon helemaal goed zijn. Ik ben nu eenmaal heel secuur!’
Service
via mond tot mond reclame een goede naam en een aardige klantenkring opgebouwd. ‘Voor de klanten die regelmatig in de kapsalon komen, doe ik vaak nog iets extra’s. Zo heb ik bijvoorbeeld een potje staan waar de klant een papiertje met zijn of haar naam in mag stopen. Iedere maand trek ik daar vervolgens een winnaar uit en die klant krijgt dan een klein cadeautje, bijvoorbeeld een theepakket of doucheschuim van Rituals. In februari heb ik een leuke actie: iedereen krijgt 10% korting op een knipbeurt met daarbij een leuke attentie. Ik merk dat deze extraatjes en het persoonlijke contact door mijn klanten worden gewaardeerd.’
Specialiteit
Highlights zetten is één van Sabines specialiteiten. ‘Ik werk met fijne, professionele producten van Schwarzkopf. Binnenkort ga ik weer op training omdat zij onlangs een nieuwe kleurlijn gelanceerd hebben. Zo blijf ik als kapster altijd bezig met het verbeteren van mijn service en kennis!’
Tekst: Marieke van Riel ( Alles is Tekst )