Europees museumdebuut voor Iraans-Amerikaanse kunstenaar Ali Banisadr

Foto: Ali Banisadr - Foreign Lands

Na de Indiase Manish Nai, de Japanse Chiharu Shiota en de Noord-Ierse Claire Morgan introduceert Het Noordbrabants Museum met de Iraans-Amerikaanse kunstenaar Ali Banisadr opnieuw een internationaal rijzende ster.

Ali Banisadr: Foreign Lands is de eerste museale solotentoonstelling van deze hedendaagse kunstenaar in Europa. Van 6 april t/m 25 augustus 2019 toont het museum een overzicht van zijn werk van de laatste tien jaar. Bijzonder detail: Jheronimus Bosch blijkt één van Banisadr’s grootste inspiratiebronnen te zijn.

Ali Banisadr

De schilderijen en tekeningen van de kunstenaar Ali Banisadr (Teheran 1976) weerspiegelen onder andere zijn Iraanse afkomst en de invloed van Europese kunstenaars. De vermaarde kunsthistoricus Robert Hobbs, auteur van het essay in de tentoonstellingscatalogus, omschreef het in 2015 als volgt: “Ali Banisadr’s apocalyptische semi-abstracte schilderijen […] vol met toespelingen en verbluffende atmosferische effecten omvatten een groot aantal referenties, waaronder naar de Perzische miniatuurkunst, laat-middeleeuwse Nederlandse en Venetiaanse renaissanceschilderijen, Japanse houtblokprints, films en stripboeken. Dit alles wordt samengevoegd met een verbluffende abstract expressionistische penseeltoets.”

Foreign Lands

De tentoonstelling is vernoemd naar het schilderij Foreign Lands uit 2015. Dit werk is één van de omvangrijkste landschappen uit Banisadr’s oeuvre en dient als uitnodiging om zijn belevingswereld te betreden. Ali Banisadr: Foreign Lands betreft een overzicht van 2009 tot heden en omvat circa twintig schilderijen, inclusief een tweeluik en een drieluik, en circa zes werken op papier. Banisadr’s werk is inmiddels opgenomen in de collectie van de grootste musea ter wereld, onder andere het Metropolitan Museum of Art in New York, het Museum of Contemporary Art in Los Angeles en het British Museum in Londen. Hij woont en werkt momenteel in New York.

Speciaal vervaardigd: Hold the Fort

Speciaal voor zijn museumdebuut heeft Banisadr een nieuw werk gemaakt, met de titel Hold the Fort (2019). Dit nieuwe werk refereert aan De overgave van Breda, beter bekend als Las Lanzas, van Spaanse schilder Diego Velázquez uit 1634. Het schilderij Hold the Fort is tot nu toe nog door niemand gezien: het wordt voor het eerst getoond tijdens de besloten opening op vrijdagmiddag 5 april. Tijdens deze opening wordt Ali Banisadr geïnterviewd door de Iraans-Nederlandse schrijver Kader Abdolah, waarbij beiden in gesprek gaan over de veelsoortige inspiratiebronnen van de kunstenaar.

Kunst gebaseerd op geluid

Wanneer Banisadr schildert, ‘ziet’ hij geluid, een ervaring die ook wel synesthesie genoemd wordt. Zelf zegt hij hierover: “Als ik start met een schilderij, is dat altijd gebaseerd op een interne ruis. Zodra ik mijn kwast neerzet, begint het geluid en kan ik het kunstwerk creëren op basis van de geluiden die ik hoor tijdens het schilderen. Dat is de kracht in mijn werk. Het zorgt ervoor dat ik de compositie kan maken en alles bij elkaar kan laten horen.”

Catalogus en audiotour

Bij de tentoonstelling Ali Banisadr: Foreign Lands verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus met teksten van Robert Hobbs. De catalogus, een uitgave van WBOOKS te Zwolle, is vanaf 6 april 2019 in het Nederlands en Engels verkrijgbaar in de MuseumShop en de boekhandel. De audiotour is door Ali Banisadr zelf ingesproken, waarbij hij aan de hand van diverse thema’s over zijn inspiratiebronnen vertelt. De audiotour wordt vergezeld van muziek uit Banisadr’s studio.

Met dank aan

Ali Banisadr: Foreign Lands komt tot stand in samenwerking met de Renschdael Art Foundation en met steun van Blain|Southern en Galerie Taddaeus Ropac.

Ali Banisadr – Hold the Fort
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen