De resultaten van de jaarlijkse flitspeiling van Veilig
Verkeer Nederland (VVN) laten zien dat er brede steun is voor strengere
regelgeving rondom fatbikes en andere e-bikes. Negen op de tien Nederlanders
vinden dat er een minimumleeftijd moet worden ingevoerd voor het gebruik van
fatbikes en ruim acht op de tien pleiten voor een helmplicht. Deze brede steun
weerspiegelt de groeiende zorgen over verkeersveiligheid en de toenemende
diversiteit aan voertuigen op fietspaden en in het verkeer. De flitspeiling, het
grote jaarlijkse verkeersonderzoek van Veilig Verkeer Nederland, vindt
jaarlijks plaats onder ruim 6900 respondenten.
De populariteit van fatbikes neemt toe, maar ook
jongvolwassenen zien gevaar
De fatbike is een opvallende verschijning in het
straatbeeld, met brede banden en een robuust uiterlijk. Uit het onderzoek
blijkt dat negen op de tien Nederlanders bekend zijn met de fatbike. Momenteel
heeft 2% van de 18-plussers er een, waarbij het bezit het hoogst is onder
jongvolwassenen van 18-30 jaar (7%). Onder deze groep wordt de fatbike vaak
gezien als een praktisch en betaalbaar alternatief voor auto’s, brommers of
e-bikes. 45% van de bezitters geeft aan de fatbike te gebruiken in plaats van
een autorit en 38% vervangt er een fietsrit mee.
Toch vinden maar liefst acht op de tien Nederlanders de
fatbike een gevaarlijk vervoermiddel, een mening die óók onder
jongvolwassenen(18-30 jaar) breed gedragen wordt: driekwart beschouwt de
fatbike als risicovol. De meeste zorgen richten zich op het gebruik van
fatbikes op fietspaden, waar de voertuigen vaak voor chaos en gevaarlijke
situaties zorgen.
Overgrote meerderheid jongvolwasssenen steunt
minimumleeftijd voor fatbikes
De roep om strengere regels is dan ook groot. Ruim negen op
de tien Nederlanders vinden dat er een minimumleeftijd moet worden ingevoerd
voor het gebruik van fatbikes. Daarnaast is 83% voorstander van een helmplicht,
terwijl ook 90% van de jongvolwassenen (18-30 jaar) een minimumleeftijd steunt
en 72% van deze groep voor een helmplicht pleit. “De uitkomsten van onze
flitspeiling laten zien dat de maatschappelijke steun voor regelgeving rondom
fatbikes en andere licht elektrische voertuigen (LEV’S) op het fietspad stevig
is,” zegt Evert-Jan Hulshof, directeur van Veilig Verkeer Nederland. “Dit
onderstreept de urgentie om duidelijke regels voor deze voertuigen te stellen
die de verkeersveiligheid verbeteren.”
Een breed maatschappelijk vraagstuk
De flitspeiling toont aan dat de zorgen over fatbikes
onderdeel zijn van een bredere discussie over de veiligheid en de toenemende
diversiteit van voertuigen in het verkeer. Het gebruik van elektrische fietsen
neemt bijvoorbeeld toe: 35% van de Nederlanders gebruikt een e-bike, tegen 31%
vorig jaar. Daartegenover staat dat het gebruik van gewone fietsen afneemt, met
een daling van 54% naar 46%. De oudste e-bikebezitters (60-plussers) gebruiken
hun e-bike het vaakst (22% dagelijks). Bij kinderen blijft de gewone stadsfiets
de norm, 11% krijgt een e-bike zodra ze naar de middelbare school gaan. Dit
benadrukt het belang van goede verkeersregels en bewustwording, vooral voor
jongere weggebruikers.
Veilig Verkeer Nederland pleit voor maatregelen
Met deze inzichten roept Veilig Verkeer Nederland op tot
actie, Hulshof: “De fatbike biedt voordelen als duurzaam vervoermiddel, maar
veiligheid in het verkeer moet meer prioriteit krijgen. Wij pleiten daarom voor
een landelijke helmplicht en een minimumleeftijd van 16 jaar voor fatbikes.
Bovendien blijft de handhaving op snelheid en opgevoerde voertuigen van groot
belang”. Uit de VVN-flitspeiling blijkt dat te hoge snelheden nog steeds als
een van de belangrijkste oorzaken van een gevoel van onveiligheid worden
ervaren.
Andere opvallende resultaten uit de VVN-flitspeiling
De nieuwste flitspeiling van Veilig Verkeer Nederland brengt
ook andere opvallende ontwikkelingen aan het licht. Het gebruik van smartphones
in het verkeer blijft een probleem: ruim drie op de tien automobilisten
gebruiken hun telefoon achter het stuur, met name bestuurders onder de 40 jaar
(47%). Ook op de fiets blijft smartphonegebruik hoog, vooral onder
jongvolwassenen(57%).
Hoewel bijna negen op de tien Nederlanders het belangrijk
vinden om zich aan verkeersregels te houden, daalt het aantal dat dit ook
daadwerkelijk zegt te doen van 67% naar 63%. De bereidheid om zich aan
snelheidslimieten te houden blijft groot in schoolomgevingen (93%), maar neemt
af op andere wegen. Daarnaast neemt de betrokkenheid bij verkeersveiligheid in
de buurt af. Eén op de vijf mensen (19%) heeft daadwerkelijk actie ondernomen
om de verkeersveiligheid in de buurt te verbeteren. Dit aandeel daalt elk jaar
weer verder: in 2020 was dit nog 24%. Veilig Verkeer Nederland benadrukt dat
bewuster gedrag noodzakelijk is om de veiligheid voor alle weggebruikers te
verbeteren. “Verkeersveiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid. Het
begint bij het nemen van je eigen verantwoordelijkheid, maar het vraagt ook om
duidelijke regels en betrokkenheid van iedereen in de samenleving”, aldus
VVN-directeur Hulshof.
Bron: VVN Nederland