Tot en met woensdag 2 oktober 2024 komen weer zo'n
130.000 kinderen in actie om kinderen te helpen. Zij gaan langs de deuren om
kinderpostzegels en andere producten te verkopen.
Kinderpostzegels
Gisteren is de jaarlijkse kinderpostzegelactie van start
gegaan, een extra bijzondere editie tijdens het 100-jarig bestaan van
Kinderpostzegels. Op de St. Josephschool in Leiden onthulde Hare Koninklijke
Hoogheid Prinses Margriet de speciale jubileumzegel, waarmee 130.000 kinderen
deze week in heel Nederland langs de deuren gaan. Dit jaar introduceert
Kinderpostzegels een interactieve postzegel. Via een QR-code op de zegel kunnen
kopers een persoonlijke videoboodschap opnemen en versturen. De opbrengst van
deze actie ondersteunt projecten die kinderen in kwetsbare situaties helpen
door hen een veilige plek, een maatje of schoolspullen te bieden.
Persoonlijke boodschap
Speciaal voor het jubileum is een kinderpostzegel ontworpen
die door PostNL wordt uitgegeven, waarbij kopers een persoonlijke boodschap
kunnen toevoegen. De zegel bevat een QR-code waarmee een videoboodschap kan
worden opgenomen, wat de ervaring van het versturen van post bijzonder maakt.
Op de zegel staat een trampoline afgebeeld, een symbool voor het vangnet dat
veel kinderen missen. Naast kinderpostzegels zijn er aan de deur en online
producten beschikbaar zoals een shopper, een pleisterblikje en kaarten,
ontworpen door Hallmark. Ook kan een eenmalige donatie worden gedaan.
Steun hard nodig
De steun voor Kinderpostzegels is belangrijker dan ooit, met
230.000 kinderen in Nederland die momenteel in armoede leven. Eén op de vier
kinderen groeit op met een ouder die worstelt met verslaving of psychische
problemen, en één op de acht kinderen ontvangt jeugdhulp. De
kinderpostzegelactie helpt deze kinderen met steun en middelen om
veerkrachtiger te worden. Sofie Vriends, directeur van Kinderpostzegels,
benadrukt: “We zetten ons al 100 jaar in voor kinderen die het moeilijk hebben.
Kinderen missen vaak het noodzakelijke vangnet, wat grote gevolgen heeft voor
hun ontwikkeling. Dankzij de opbrengst van de kinderpostzegelactie kunnen we
hen helpen met schoolspullen, een veilige plek of liefdevolle aandacht van een
maatje.” Herna Verhagen, CEO van PostNL, voegt hieraan toe: “Ik ben enorm trots
dat we al een eeuw samenwerken met Kinderpostzegels. Dit jubileumjaar is extra
bijzonder, omdat je nu voor het eerst een persoonlijke videoboodschap kunt
toevoegen aan je post.” De actie loopt tot en met 2 oktober 2024.