Op vrijdag 13 december houdt de actiegroep Bite Back een demonstratie bij het pand van Social Deal in Den Bosch (Magistratenlaan 72 - 5223 MD). Dit zal van ongeveer 14:00 tot 16:00 duren. De actiegroep maakt daarbij gebruik van megafoons, spandoeken en protestborden en wil middels het protest aan Social Deal de oproep doen om te stoppen met de kaartverkoop voor het Dolfinarium.
Dieronterende omstandigheden
De actiegroep hekelt de omstandigheden waarin de dieren in het Dolfinarium worden gehouden. Woordvoerder Raymond Olivers van Stichting Bite Back: ''Stellerzeeleeuwen van 3 meter lang zitten hier in een bad van 1,60 meter diep. Dat vinden wij onaanvaardbaar. Het is niet voor niets dat het Dolfinarium recentelijk uit de Europese branchevereniging is gezet.'' Eerder werden er al beelden gemaakt waarop zichtbaar is dat zowel dolfijnen als zeeleeuwen stereotiep gedrag vertonen. Gedrag dat vrijwel altijd het gevolg is van stress of verveling.
Kritiek
De kritiek op het park zwelt steeds verder aan. Naast de recentelijke verwijdering uit de Europese branchevereniging, komt er ook meer kritiek vanuit de wetenschap. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat bijvoorbeeld dolfijnen vrijwel 24 uur per dag in beweging zijn en daardoor niet geschikt zouden zijn voor een leven in gevangenschap. Jane Goodall zei eerder dit jaar nog: ''geen enkel dolfinarium aan de behoeften van deze dieren voldoen.'' Ook bioloog Dirk Draulans zei eind vorig jaar: ''er is geen enkele oplossing, die dolfinaria moeten gewoon dicht.''
Deze kritiek is ook in andere landen hoorbaar. Zo kreeg het Belgische Boudewijn Seapark onlangs te horen dat het uiterlijk in 2037 de deuren moet sluiten als dolfinariu). Dit park is, net als het Dolfinarium in Harderwijk, eigendom van Aspro Parks. Aspro Parks is in het bezit van 6 dolfinaria, waarvan het dolfinarium in Palmitos Park mogelijk moet worden afgebroken, omdat de bouw illegaal is geweest. Daarnaast komt het park ook met enige regelmaat in opspraak. In de afgelopen 12 maanden eveneens wegens het aanbieden van fotomomenten waar het park uiteindelijk mee moest stoppen, evenals het tonen van diersoorten zonder benodigde vergunningen.
Kaartverkopers
Verschillende kaartverkopers bieden nog tickets voor het Dolfinarium aan, iets waar veel mensen gebruik van maken. Social Deal is er daar een van. Toch lijkt ook dit te veranderen. Olivers: ''We zien de afgelopen tijd dat steeds meer bedrijven ethische afwegingen nemen en daarbij afzien van de kaartverkoop voor het Dolfinarium. In iets meer dan een jaar tijd hebben meer dan 20 webshops de tickets voor het Dolfinarium uit het assortiment geschrapt, inclusief de PLUS.'' Ook de NS stopte vorig jaar met het aanbieden van tickets, en eerder volgden al de Lidl, Hema, SPAR en tal van andere bedrijven.
Stichting Bite Back
De stichting voert al langere tijd campagne tegen het Dolfinarium. Daarmee behaalden ze al meermaals successen in klachten bij de Reclame Code Commissie en bij samenwerkende bedrijven. De stichting maakt daarbij gebruik van allerlei vormen van protest. Olivers: ''We weten wat de dieren daar doorstaan, en we geven niet op tot het Dolfinarium als park met zeezoogdieren zal ophouden te bestaan. Onze acties zijn middelen om dat doel te bereiken.''
De stichting is er zeker van dat het Dolfinarium binnen afzienbare tijd de deuren zal moeten sluiten. Dat draagvlak lijkt ook politiek gezien toe te nemen. Olivers: ''We wensen dat een onafhankelijk onderzoek gaat vaststellen welke dieren middels rehabilitatie nog terug naar het wild kunnen. De dieren waarvan dat niet mogelijk is, zouden we graag overgeplaatst zien worden naar de gespecialiseerde opvangcentra die er zijn in de vorm van afgesloten zeebaaien.''