Het is voortaan in het hele land mogelijk om flitspalen in
te zetten op wegen waar een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt. Dat is de
uitkomst van een pilot die Parket CVOM afgelopen half jaar uitvoerde in de
gemeente Amsterdam. Het Openbaar Ministerie (Parket CVOM) breidt het beleid
voor flitspalen daarvoor uit met 30 km/u-wegen.
Steeds meer gemeenten verlagen de maximum snelheid op wegen
binnen de bebouwde kom van 50 km per uur naar 30 km per uur, uit het oogpunt
van verkeersveiligheid. De behoefte om op deze snelheidslimiet te handhaven
wordt daarmee ook groter, want hoe meer bestuurders zich aan de maximum
snelheid houden, hoe lager het risico op ernstige ongevallen. Om te handhaven,
moet de maximum snelheid wel bij de inrichting van de weg passen. Omdat er
eerder nog geen duidelijke eisen voor de inrichting van een 30 km/u weg waren,
was structureel handhaven op 30 km/u met flitspalen tot voor kort niet
mogelijk.
Pilot in Amsterdam
Het CROW, een kennisplatform voor infrastructuur en
mobiliteit in Nederland, heeft in 2023 voorlopige inrichtingskenmerken voor 30
km/u-wegen opgesteld. Dit is de zogenaamde ‘GOW-30’-weg (GebiedsOntsluitingsWeg
30 km per uur). Met die inrichtingskenmerken is objectief vast te stellen of de
snelheidslimiet van 30 km/u bij de inrichting van de weg past. Om te
onderzoeken of handhaving met flitspalen op 30 km/u ook effectief is, startte
Parket CVOM in juni een pilot in de gemeente Amsterdam. In deze gemeente geldt
sinds 8 december 2023 op de meeste wegen een maximumsnelheid van 30 km/u. De
gemeente heeft verschillende maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat
weggebruikers zich aan deze snelheidslimiet houden. Dat gebeurde echter nog
lang niet overal. Tijdens de pilot zijn flexflitsers op 30 km/u ingezet en is
een aantal vaste flitsers ingesteld op 30 km/u, om te onderzoeken welke
effecten dit heeft.
Landelijke inzet
De pilot laat zien dat handhaven met flitspalen op 30 km/u
effectief kan zijn. De flitspalen zorgden er mede voor dat de gemiddeld gereden
snelheid is gedaald, en daarmee het risico op (ernstige) ongevallen. De pilot
geeft daarmee aanleiding om in het hele land handhaving op GOW30-wegen mogelijk
te maken, in aanvulling op andere snelheidsremmende maatregelen. Parket CVOM
breidt daarvoor het beleid voor het plaatsen van flitspalen uit. Bij het
beoordelen van locaties voor handhaving op 30 km/u wordt, net zoals bij alle
flitspalen, gekeken naar een geloofwaardige weginrichting, de aanwezige
risico’s (zoals oversteekplaatsen en kruisingen) en de inzet van andere
maatregelen die het verkeersgedrag beïnvloeden, zoals educatie en campagnes.
Handhaving blijft het sluitstuk van de maatregelen om te hard rijden tegen te
gaan.
Bron: Openbaar ministerie