FC Den Bosch komt stewards tekort

Foto: Kees Vos Fotografie

FC Den Bosch speelt dit seizoen nog vijf uitwedstrijden, namelijk tegen Heracles, NAC Breda,  Roda JC, Jong FC Utrecht en De Graafschap. Deze wedstrijden kunnen door maximaal 250 FC-uitsupporters worden bezocht. Gezien de vriendschappelijke banden tussen FC Den Bosch en Roda JC, doen we ons best om voor die wedstrijd een uitzondering te maken. Hiervoor – en dat geldt voor alle uitwedstrijden – zijn we mede afhankelijk van eventuele restricties vanuit de tegenstander en van de betreffende gemeente.

FC Den Bosch-supporters steunen de club en spelers bij uitwedstrijden vaak in groten getale. Dat is fantastisch! Waarom faciliteren we dan toch slechts 250 FC-ers?
Dat heeft in de eerste plaats met onszelf te maken:

  • De FC Den Bosch-veiligheidsorganisatie is niet op sterkte door uitval en beperkte inzetbaarheid van medewerkers binnen dit domein. Sinds december wordt voor een beperkt aantal uren per week een beroep gedaan op een interim veiligheidsmanager en twee vrijwilligers en pakken verschillende personen binnen de kantoororganisatie taken op naast hun reguliere werk. Dit is geen ideale situatie.
  • Die taken bestaan onder meer uit het afhandelen van achterstallig werk. Door het ontbreken van essentiële informatie, vraagt dat veel van de organisatie.
  • We zijn er onlangs bijvoorbeeld achter gekomen dat wij door het (laten) verlopen van vergunningen en werkpassen (zogenaamde stewardpassen) dit seizoen geen stewards meer mogen inzetten. De huidige stewards mogen wel als servicemedewerker worden ingezet, maar geen veiligheidstaken verrichten. FC Den Bosch moet dus (duurder) beveiligingspersoneel inschakelen voor taken die stewards normaal gesproken doen. En hoe meer supporters meereizen naar een uitwedstrijd, hoe meer extern personeel FC Den Bosch moet inhuren.

Naast de eigen beperkingen, hebben we ook te maken met:

  • Uitdagingen rondom busvervoer; veel busmaatschappijen zien af van het vervoeren van voetbalsupporters. Een aantal van hen heeft specifiek aangegeven ‘geen FC Den Bosch-supporters’ te willen vervoeren op basis van negatieve ervaringen in het verleden. In datzelfde verleden heeft FC Den Bosch BV in een aantal gevallen nagelaten facturen op tijd te betalen; ook dit zorgt logischerwijs voor wantrouwen bij deze partijen. Het herstellen van de relatie kost tijd.
  • Tegenstanders/gemeenten waar de club is gevestigd leggen ons restricties op. Mede omdat FC Den Bosch-supporters te boek staan als (te) fanatiek. Wij doen er alles aan om dit deels gestigmatiseerde beeld weg te nemen, maar kunnen ons geen nieuwe misstappen veroorloven.
  • Bij elke uitwedstrijd en ook bij de meeste thuiswedstrijden van FC Den Bosch wordt onderzoek ingesteld naar wanordelijkheden met hoge en talrijke boetes als resultaat. Op dit moment gaat dat al om tientallen duizenden euro’s en het seizoen is nog niet ten einde. Het steeds weer moeten verweren tegen dit soort rapporten kost eveneens veel tijd.
  • Het helpt niet mee dat het opleggen van restricties voor uitpubliek momenteel een landelijke tendens lijkt te zijn. Ook FC Den Bosch en de ketenpartners voelden zich al een paar keer genoodzaakt deze extreme maatregel in te moeten zetten, waardoor er geen uitpubliek was bij de wedstrijd tegen ADO en geen uitpubliek zal zijn wanneer we in april tegen Willem II spelen in De Vliert.

Met het voorgaande in gedachten gaat FC Den Bosch daarom:

  1. Serieus werk maken van het op orde brengen van haar veiligheidsorganisatie. De vacature voor de per 1 april a.s. vacante positie veiligheidsofficier is uitgebreid van 18 uur naar fulltime. Ook vanuit het oogpunt van goed werkgeverschap kan FC Den Bosch het niet maken om de verantwoordelijkheid voor deze zware functie in 18 uur weg te zetten. Dat er steken zijn gevallen, is mede het gevolg van het onvoldoende faciliteren van middelen – in dit geval arbeidsuren.
  2. De re-integratie van de SLO zorgvuldig monitoren en hem voorzien van ondersteuning met onder meer supportersbegeleiders vanuit de supportersgeldingen. Dit gebeurt nu al intensief met één van hen en dat werkt gelukkig erg goed.
  3. Samen met de SC FC Den Bosch en de andere officiële supportersvertegenwoordigers stellen wij een bus protocol op voor de uitwedstrijden. Dit protocol moet het proces stroomlijnen, risico’s op misstanden verkleinen en de mogelijkheden op sociale controle vergroten.
  4. Richting het nieuwe seizoen en voor de lange termijn worden de vervolgstappen bepaald en gemaakt door alle partijen die betrokken zijn bij de organisatie van wedstrijden van FC Den Bosch. Dit zijn primair de club met supporters, gemeente en politie. Het Sociaal Preventief Supportersbeleid, waar al deze partijen achter staan, is hierbij leidend. Een eerste gesprek met de nieuwe directeur en een vertegenwoordiging van supporters vond dinsdag 21 maart plaats. Op 28 maart is er een overleg met de ketenpartners over de actuele situatie en de gewenste situatie in de nabije toekomst.

FC Den Bosch houdt jullie op de hoogte van de vorderingen. Voor nu rekenen we op jullie begrip voor de versobering van de uitreismogelijkheden.

Bron: FC Den Bosch

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen